ik heb na mijn opleiding een consult gehad bij een marketingbureau, waarbij ze na een gesprek en een aantal toetsen konden zien waar mijn kracht lag. Hierna zouden ze vacatures voor mij gaan zoeken.
Een gesprek van een uur en twee toetsen waarin ze mijn vaardigheid toetsten verder, bleek ik een type ‘groen’ te zijn. Rustig, zorgvuldig, vriendelijk, behulpzaam en empathisch. Allemaal belangrijke eigenschappen voor bijvoorbeeld in de zorg, of een ander soort baan waarin je dicht met mensen werkt.
Na het gesprek kreeg ik vacatures aangeboden als coach, hulpverlener en thuiszorg hulp, maar ik zocht iets praktischer. Ik heb namelijk een kind thuis, en wil niet te vaak lang van huis zijn. Idealiter wilde ik een baan die aansloot bij mijn ritme. Toen opperden de consultanten het idee van Live Chat Service, voor websites. Ik begreep daar eerst natuurlijk helemaal niks van, maar na wat onderzoek bleek dit de perfecte baan voor mij. Ik zal hieronder uitleggen waarom!
Live Chat Service is een dienst, of een service, waarbij een klant of bedrijf (stel je voor; Zilveren Kruis Achmea, of een beheerder van een webshop) de site zelf verbeterd door er een Live Chat aan toe te voegen. Je hebt vast wel eens op een site gezeten waarbij je na een aantal seconden een ‘bloep bloep!’ ‘Ping!’ of ander geluidje hoort, en er een pop up venstertje rechtsonder naar boven komt. Dit is vaak een persoon, die vraagt of je ergens hulp bij nodig hebt.
Dit is dus niet een computer gegenereerd automatische respons (al doen sommige sites dat wel, denk aan grote telefonie bedrijven) maar het is een echt persoon. Deze vraagt of je hulp nodig hebt via een chatvenster, zodat de klanten op hun eigen tijd, mochten ze daar behoefte aan hebben, daar een vraag kunnen stellen. Denk aan de vraag; “Hoe werkt het precies met betalingen?” of “Is dit item uitverkocht?” Wat belangrijk is om te weten, is dat je natuurlijk een vast script krijgt zodat je kunt oefenen met hoe je mensen het beste kunt helpen. Maar ook hoe je mensen met een ingewikkeld probleem of een vervelende houding, of zelfs slecht Nederlands kunt helpen.
Zo heb ik zelf via een chatvenster bij de NS treintickets gekocht, mét korting, met behulp van een aardige vrouw op de site. Ze denken met je mee en staan voor je klaar, en dit bevorderd de klanttevredenheid immens. Let de volgende keer maar eens op!